SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING, SMK CHERAS

Tuesday 3 November 2015

PROJEK DENGUE PATROL : PENYAKIT DENGGI MEMBUNUH MUHAMMAD ALIFF BIN ABU BAKAR; MUHAMMAD IZRIN RAZIQ BIN RIZDUAN; MUHAMMAD AIMAN ALIF BIN AZMI ; MUHAMMAD ZUL HANAFI BIN ROHANI



PENYAKIT DENGGI MEMBUNUH

MUHAMMAD ALIFF BIN ABU BAKAR
MUHAMMAD IZRIN RAZIQ BIN RIZDUAN  
MUHAMMAD AIMAN ALIF BIN AZMI  
MUHAMMAD ZUL HANAFI BIN ROHANI

Pada masa kini,penyakit denggi semakin lazim didengari dan dilihat di dada dada akhbar.Penyakit denggi antara 10 penyakit yang membawa banyak kematian di Malaysia.

APA ITU DENGGI??????


Definisi denggi
1.             Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina.
2.            Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).   
    
APAKAH TANDA TANDA DIJANGKITI????
 Tanda tanda anda dijangkiti ialah demam kuat yang mengejut dan berterusan,bintik merah pada kulit,sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala,hilang selera makan,muntah-muntah,sakit perut,rasa pahit pada lidah,lemah dan tidak bermaya.

          



               RAWATAN

Di Malaysia,doktor-doktor atau pihak kerajaan mencari dan mengkaji vaksin.Namun begitu,terdapat rawatan yang boleh mengubati penyakit ini walaupun agak lambat.Antaranya,
 Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu atau tidak mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.   


              CARA CARA MEREBAK
1.Nyamuk aedes membawa kuman demam denggi.
2.Seorang yang sihat digigit oleh Nyamuk aedes.
3.Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya.
       4.Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi.