SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI UNIT BIMBINGAN & KAUNSELING, SMK CHERAS

Wednesday 3 August 2016

Kolaborasi SMAWPKL dan SMK Cheras


Sebagai penyelaras program Juara Permata sekolah, saya mencari peluang untuk perkongsian pintar dengan sekolah berasrama penuh sekitar zon Pudu ini bagi memberikan pengalaman kepada murid Juara saya. SMAWPKL antara sekolah yang mudah memberikan kerjasama kepada pihak sekolah sejak kolaborasi dari tahun lepas lagi. Minggu lepas 25 july bermula hari Isnin hingga Jumaat ialah program kolaborasi dgn student SM Agama WPKL. Walaupun sekolah ini meluluskan 10 orang sahaja tahun ini untuk murid Juara Permata SMK Cheras, tetapi ia cukup bermakna untuk kelansungan hubungan yang sudah masuk tahun kedua.
Feedback murid batch lepas yg seronok dengan budaya belajar SMAWPKL menjadi pembakar semangat apabila berada di dalam kelompok murid sesama Islam yg berjaya dan cemerlang akademik dan sahsiahnya. Amalan puasa sunat, sembahyang dhuha, solat taubat, solat sunat yg menjadi amalan biasa murid sekolah SMAWP dan alah bisa tegal biasa bagi murid SMAWPKL merupakan cabaran terbesar bagi murid Juara SMK Cheras. Diharapkan murid batch ini juga dapat mengambil amalan murni yg baik ini untuk dipraktikkan dan mengajak murid lain pula untuk mengamalkannya sebagai penguat jiwa.

Murid ini dibahagikan kepada beberapa kelas bertujuan untuk murid SMK Cheras dapat bergaul dengan baik dan mendapat pengalaman pembelajaran yang baru. Mereka perlu mengikuti sepenuhnya apa sahaja yang warga sekolah ini lakukan dan menjadi warga SMAWPKL untuk seminggu. Feed back dari peserta SMK Cheras sangat positif. Mereka merasa seronok kerana mendapat pengalaman baru dan mengamalkan budaya SMAWPKL untuk dipraktikkan